El Departament de Treball ha donat suport a 149 empreses per elaborar un pla d’igualtat o contractar un agent d’igualtat en el 2009
Arxius
Declaració Sara Berbel
Treball ha destinat 1,4 milions d’euros en ajuts, un 27,81% més que en el 2008
Més de 104.000 persones treballadores es beneficiaran dels plans d’igualtat i de la tasca dels agents
El Departament facilita a les empreses un instrument pioner “Les 6 “i” de la igualtat”per ajudar-les a dissenyar, implantar i avaluar un pla d’igualtat
El Departament de Treball ha donat suport a un total de 149 empreses per elaborar un pla d’igualtat o contractar un agent d’igualtat a través de l’Ordre per al foment de la igualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit de les relacions laborals a Catalunya pel 2009, el que suposa un increment del 36,69% respecte l’any 2008. En concret, el Departament ha donat suport a 29 empreses perquè contractin un agent d’igualtat i a 120 més perquè desenvolupin un pla d’igualtat.
Dels plans d’igualtat i de la tasca dels agents d’igualtat se’n beneficiaran104.693 persones treballadores. El Departament ha adjudicat un total de 1.465.674,38 euros en aquests ajuts, un 27,81% més que l’any anterior. Entre les empreses que s’han acollit enguany a aquests ajuts per desenvolupar un pla d’igualtat o contractar un agent destaquen Establiments Viena, AB Servicios Selecta España, Frit Ravich, Sodexo España, Net Expres, Casademont, Basf Española, i Corporació Alimentària Guissona, entre d’altres.
La directora general d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball, Sara Berbel, ha explicat que cada cop hi ha més sensibilitat per aquest tema en les empreses. Com a exemple ha destacat que “un 54% de les empreses que han rebut aquests ajuts tenen menys de 250 persones treballadores en plantilla –la llei obliga a negociar plans d’igualtat amb els sindicats a aquelles empreses de més de 250 persones treballadores- de manera que si fos només per un compliment de la llei no tindríem una majoria d’aquestes empreses desenvolupant un pla d’igualtat”.
En aquest sentit la directora hoconsidera “un èxit ja que el que volem és que totes les polítiques per equilibrar les condicions d’homes i dones en l’àmbit laboral siguin a totes les empreses i no només a les grans”.
L’objectiu del Departament a través d’aquesta ordre és donar suport a les empreses, que en l’àmbit de les relacions laborals adoptin mesures per fomentar la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, així com millorar els resultats respecte de la paritat en tots els estaments jeràrquics de la seva organització.
Treball va posar en marxa aquesta ordre l’any 2005 avançant-se a la Llei orgànica per a la Igualtat efectiva de dones i homes, que es va aprovar el mes de març de 2007, la qual obliga a les empreses de més de 250 persones a negociar amb els representants dels treballadors i treballadores l’elaboració d’un pla d’igualtat. Des de l’any 2005, un total de 376 empreses han desenvolupat un pla d’igualtat o bé contractat un agent d’igualtat.
En el cas de Catalunya, a més de les més de mil empreses que hi estan obligades per llei, el Departament de Treball ofereix el suport a tota la resta per introduir la figura de l’Agent o per elaborar el Pla d’Igualtat.
A més del suport econòmic, el Departament organitzarà per a totes les empreses que rebin aquests ajuts un total de 12 sessions de formació per tal de assessorar i acompanyar a les empreses al llarg de tot el procés. En aquestes sessions s’informa sobre com fer la diagnosi, com dissenyar el pla d’igualtat i què implica per a les empreses tenir aquest pla.
Així mateix, durant aquest any ja s’han dut a terme 5 jornades informatives, en aquest cas obertes a totes les empreses, per tal de donar a conèixer què és un pla d’igualtat i quin procés cal seguir per a la seva elaboració i implantació.
Les 6 “i” de la igualtat, una nova eina per a les empreses
El Departament de Treball posa a disposició de les empreses catalanes el manual ‘Les 6 “i” de la igualtat. Mètode de gestió de la igualtat d’oportunitats a les empreses’, una eina pionera desenvolupada per facilitar a les empreses l’elaboració, la implantació i l’avaluació d’un pla d’igualtat.
La directora general d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball ha afirmat que aquesta eina “és novedosa i pionera per desenvolupar plans d’igualtat d’una manera interactiva amb un CD-ROM de forma que cada empresa pugui elaborar el seu propi pla”.
El principal objectiu de Les 6 “i” de la igualtat és el de facilitar a les empreses una eina que els hi permeti identificar les oportunitats de millora; establir canals de comunicació i participació de totes les persones treballadores en el procés d’implantació del pla; i establir una metodologia de gestió de la igualtat per eliminar les discriminacions per raó de sexe i assolir la igualtat d’oportunitats a l’empresa.
Aquesta eina de gestió, que és vàlida per tot tipus d’empresa, es compon d’una guia en paper i d’un CD-ROM interactiu per tal que l’empresa pugui elaborar un pla d’igualtat a partir de l’anàlisi de la pròpia situació i de les seves característiques específiques.
Les empreses que vulguin elaborar un pla d’igualtat trobaran en aquest manual el procés que han de seguir i els instruments necessaris per portar-lo a terme. L’elaboració del pla comença per una fase d’iniciativa. és a dir, definint el compromís de l’equip directiu i de la representació de les persones treballadores. El següent pas és la diagnosi, és a dir, d’anàlisi a través dels principals indicadors de la realitat de l’empresa per detectar les àrees de millora en matèria d’igualtat d’oportunitats.
A continuació es treballa en el disseny i elaboració del pla i s’implanten les accions previstes. Finalment es fa una avaluació i seguiment de la seva implantació.
Aquesta nova eina s’afegeix a tot un seguit de materials que el Departament de Treball ha elaborat per donar suport a les empreses en aquest àmbit. En aquest sentit, s’ha elaborat el qüestionari de diagnosi “On som en matèria d’Igualtat?”; els “10 perquès per la Igualtat”, que explica perquè la igualtat és un benefici per a les empreses; l’estudi “Experiències en l’organització del temps de treball a les empreses de Catalunya” que recull exemples d’empreses que han implantat noves organitzacions del temps de treball per afavorir la conciliació; i l’instrument “La prevenció i l’abordatge de l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe a l’empresa” per definir i implantar un protocol contra l’assetjament sexual.
Més recursos per al 2010
El Departament de Treball aposta clarament per a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes en el treball. Per aquest motiu,el primer trimestre de l’any 2010 tornarà a convocar l’ordre per al foment de la igualtat d’oportunitats entre homes i dones.
La nova Ordre consta de dos programes als quals poden optar les empreses que ho desitgin:
- Pla d’Igualtat a l’empresa de 30 o més persones treballadores
Les empreses podran elaborar plans d’igualtat que permetin fer una anàlisi de la situació actual de l’empresa i establir possibles alternatives per a millorar en l’àmbit de la igualtat d’oportunitats.
Es concediran ajuts que poden arribar fins a 10.000 euros, degudament pressupostats i justificats, per l’elaboració d’un Pla d’Igualtat d’oportunitats entre homes i dones dins de l’empresa, sigui per personal capacitat de la pròpia empresa o sigui mitjançant l’encàrrec a una entitat especialitzada.
- Agent d’igualtat d’oportunitats de 100 o més persones treballadores
Les empreses podran incorporar en el seu personal l’agent d’igualtat, a fi i efecte d’introduir la perspectiva de gènere en les diferents accions que es desenvolupin a l’empresa.
Es concediran ajuts que podran ser de 15.000 euros, com a màxim, si l’empresa ja té elaborat un Pla d’Igualtat, i de 20.000 euros, com a màxim, si encara l’ha d’elaborar.
Amb aquesta ordre es dóna compliment a les mesures recollides a l’Acord Estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l’ocupació i la competitivitat de l’economia catalana per fomentar la igualtat d’oportunitats, lluitar contra la discriminació per motius de gènere i avançar en l’àmbit de la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.
Documents relacionats
Declaració Sara Berbel [WAV - 9,72 MB.]
FONT: DEPARTAMENT DE TREBALL
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada