dijous, 28 d’abril del 2011

El departament d'Interior i el Col·legi d'Assistents Socials de Catalunya gestionaran coordinadament l'atenció social en situacions d'emergència



Imatge de la signatura del conveni
  • A partir de la signatura avui d’un conveni entre el conseller d’Interior, Felip Puig, i la presidenta del Col•legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya, Núria Carrera, la Direcció General de Protecció Civil disposarà dels professionals en assistència social necessaris per oferir serveis d’ajut social en cas d’emergència, tant en l’atenció durant la part més crítica i la immediatament posterior, com també en les fases de recuperació i rehabilitació, a mitjà termini
  • Per assolir l’objectiu del conveni, el Col·legi de diplomats en treball social i assistents socials de Catalunya està oferint formació als treballadors socials que formaran part dels equips d’intervenció
El conseller d’Interior, Felip Puig, i la presidenta del Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya, Núria Carrera, han signat aquesta tarda un conveni de col·laboració per millorar la gestió coordinada de la prestació d’assistència social urgent davant situacions d’emergència, especialment les que causin múltiples víctimes o afectacions greus a béns i serveis que produeixin desatenció i greus perjudicis a un nombre elevat de persones.
A través d’aquest conveni, el Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya es compromet a posar a disposició de la Direcció General de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat de Catalunya els professionals de l’assistència i el treball social, especialistes en els serveis i polítiques socials per a grups i comunitats, necessaris per a prestar assistència social urgent en cas d’emergència. Per això, el Col·legi està oferint formació als treballadors socials que formaran part dels equips d’intervenció en emergències, facilitant-los estratègies i eines que hauran d’aplicar en l’atenció i intervenció social post-impacte, tant a les víctimes com als seus familiars.
La voluntat de la Direcció General de Protecció Civil, promovent convenis com aquest, és treballar en la reacció immediata a una emergència, enfortint el perfil d’atenció social a les víctimes i afectats, i també en una tasca posterior, pròpia de la fase de recuperació i rehabilitació posterior a l’emergència.
Així, els treballadors socials hauran de formar part dels equips d’intervenció multidisciplinars que actuen a les grans emergències (generalment Grup d’intervenció, liderat per bombers, Grup d’ordre, liderat per Mossos d’Esquadra, Grup sanitari, liderat pel SEM, Grup logístic, liderat per la Direcció General de Protecció Civil, i Grup judicial de medicina legal i forense, liderat per l’Institut de medicina legal de Catalunya) per atendre les necessitats socials que s’esdevinguin a les persones afectades, i activar els recursos necessaris, així com donar respostes socials per millorar les seves condicions personals i socials.
D’altra banda, i per a gestionar adequadament les emergències, el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de la Direcció General de Protecció Civil, tindrà a la seva disposició una xarxa d’assistència social que permeti donar el suport a les víctimes d’una emergència; garantir la disponibilitat d’equips de treballadors socials per intervenir en les emergències; garantir la seva participació a les comissions tècniques que elaboren els plans que Protecció Civil consideri oportú i en les propostes de formació. També garantirà la seva participació en les tasques de planificació d’emergències.
Per tal de fer el seguiment oportú i concretar el calendari d’actuacions previstes, es constituirà una comissió de seguiment, integrada per dos representants del Col·legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya i dos representants de la DGPC.
La Llei 4/1997 de protecció civil de Catalunya estableix que la Protecció Civil té com a finalitats bàsiques la previsió dels riscos greus; la prevenció; la planificació de les respostes davant situacions de greu risc col·lectiu; la intervenció per anular, pal·liar o minimitzar les catàstrofes; el restabliment dels serveis essencials; la formació dels grups d’intervenció; i la informació a la població.
La llei també estableix que quan un pla d’emergències està activat, la màxima autoritat de protecció civil (el conseller d’Interior o l’alcalde del municipi) pot ordenar la prestació de serveis destinats a afrontar l’emergència; ordenar també la requisició, intervenció i ocupació temporal i transitòria dels béns necessaris per afrontar l’emergència; i ordenar l’ocupació de locals, indústries o tota classe d’establiments.
Finalment, la Llei 12/2007 de serveis socials, defineix que els serveis socials han d’assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i socials. En un dels articles es defineixen les situacions amb necessitat d’atenció especial, com l’atenció en les emergències socials per catàstrofes.
FONT:Departament/s