La Consellera d'Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha presentat avui, dimarts 25 de setembre, la prova pilot del servei per a infants de 0 a 3 anys de guarda puntual fora de l'horari escolar. A l'acte de presentació, la Consellera ha estat acompanyada per Carme Porta, Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania del Departament, des d'on es promou el nou servei.
Amb el nom de “Minuts menuts”, el servei vol oferir un temps de “respir” a les famílies amb inf ant s de 0/3 anys fora de l'horari escolar, dins d'un un espai lúdic i de guarda de qualitat per als infants i llurs famílies, i facilitar la conciliació de la vida laboral, personal i familiar.
Una de les prioritats del Departament d'Acció Social i Ciutadania és donar respostes a les necessitats socials i familiars de les ciutadanes i ciutadans, tenint en compte que la forma de vida de la societat actual fa difícil l'organització familiar i molt especialment compaginar les gestions personals, familiars i laborals amb la criança dels infants.
Des d'aquesta perspectiva neix el projecte “Minuts menuts” com a un servei universal destinat a conciliar el temps personal i familiar. Una mesura més que recolzarà la vida familiar i contribuirà a que sigui més de qualitat.
Amb l'objectiu d'apropar-se a la ciutadania, el projecte es realitzarà en col·laboració amb les administracions locals (Ajuntaments i Consells Comarcals), treballant en xarxa i utilitz ant els espais ja creats o habilitats per a la primera infància. La prova pilot s'iniciarà amb 11 municipis i/o Consells Comarcals amb experiència o trajectòria en projectes dirigits a la primera infància, (Castellvell del Camp, Celrà, Esplugues de Llobregat, Manlleu, Reus, Sabadell, la Seu d'Urgell, Terrassa, el Vendrell, Vilanova i la Geltrú, Consell Comarcal del Pallars Jussà) i properament se n'hi afegiran d'altres.
El servei de guarda s'ubicarà en els espais de nadons o familiars o en espais habilitats a tal efecte per l'ens local. Aquesta mesura permetrà treballar en xarxa, en coordinació amb els serveis municipals i amb els diferents profess iona ls que treballen per a les famílies.
Més enllà els objectius primers del servei de tenir cura d'un infant durant unes hores determinades i donar un temps de “respir” a les famílies, el programa vol ajudar a promoure una xarxa de famílies en el municipi que els permeti la comunicació i l'intercanvi d'experiències, donar assessorament a les famílies en la cura dels infants, prevenir possibles conductes de risc, situacions d'estrès, negligències, etc.
Funcionament
• El servei serà universal i assequible per a totes les famílies del municipi, amb infants de 0 a 3 anys.
• En la prova pilot, l'espai de conciliació romandrà obert de dilluns a divendres de 12 a 14 i de 17 a 20 hores. El servei estaria obert tots els dies feiners de l'any sense interrupció ja que l'objectiu és la conciliació.
• L'edat mínima de l'infant per accedir al servei serà de 16 setmanes, període coincident amb la baixa per maternitat/paternitat.
• El nombre d'hores seguides màximes que un/a nen/a pot romandre al servei són tres, i dos cops a la setmana com a màxim.
• Les famílies hauran d'abonar a l'Ajuntament un euro per cada hora d'estada del menor.
• En general no serà necessari fer una reserva de plaça ja que el servei s'entén com un espai que vol donar resposta a aquelles necessitats no previstes o gestions a realitzar per les persones adultes que són difícils de dur a terme amb l'acompanyament dels inf ant s.
• Els espais físics seran els destinats als espais familiars i/o els que proposin els propis ajuntaments per la seva idoneïtat.
• Hi haurà una normativa interna que reguli el func iona ment de l'espai i una documentació per donar les mares i els pares per la seva signatura (autorització, compromís d'horari...) i una fitxa inicial amb les de dades de l'infant que el pare o mare hauran d'emplenar, tenint en compte temes de salut com al·lèrgies, medicaments o d'altres).
• Els pares/mares hauran de portar els àpats i totes aquelles coses que els nens necessitin ( bolquers, roba per canviar-los, etc..)
• Els espais tindran el material lúdico-didàctic mínim i els aparells necessaris per gar ant ir un bon servei als infants; també hauran de comptar amb una programació d'activitats lúdiques per als nens/nenes.
• El servei disposarà de dues persones professionals (titulació mínima de monitor/a en educació en el lleure o tècnic/a especialista en llar d'infants) dur ant tot el temps que estigui obert. Cada espai comptarà amb un mínim de dues persones professionals.
• El nombre màxim de nens i nenes que podrà assumir el servei serà de 10, tenint en compte les especificitats de cura que necessiten els infants de zero a tres anys.
• Hi haurà un número de places màximes d'ocupació tenint en compte el nombre de profess iona ls que hi treballin i la normativa específica de funcionament.
El pressupost previst per cada unitat de servei és de 42.893€ que inclou personal, material, adequació del local i assegurança. El pressupost global del projecte de conciliació 0/3 preveu el finançament entre l'ens local (25%), la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania (25%) i el Ministeri de Treball i Afers Socials (50%).
El projecte pilot preveu un calendari d'octubre a desembre del 2007 i el servei començaria a partir de la signatura d'un conveni entre les diferents administracions.
Per tal de donar difusió del servei, la Secretaria de Polítiques Familiars i Dret de Ciutadania editarà un fulletó genèric explicant el servei de conciliació “Minuts menuts”, amb un espai propi per cadascun dels ens locals implicats. Així mateix es podrà accedir a la informació a través de la pagina web del departament d'Acció Social i Ciutadania i a la pàgina web de cada ajuntament implicat.
25 de setembre de 2007
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada