Acció Social i la Federació d’Associacions de Pares i Mares FAPAES promouen la integració de les famílies immigrades a través de les AMPA
Arxius
Fotografia de la presentació de la guia amb Josep Vallcorba, Oriol Amorós i Pere Farriol (d'esquerra a dreta)
Guia "Ajudem les famílies nouvingudes" en pdf
Presenten una guia per a facilitar la participació dels nuclis familiars d’alumnat nouvingut a l’entorn escolar
La iniciativa tindrà continuïtat amb diverses sessions formatives arreu de Catalunya
Josep Vallcorba, Oriol Amorós i Pere Farriol durant la presentació de la guia
El secretari per a la Immigració del Departament d’Acció Social i Ciutadania, Oriol Amorós; el subdirector general de Llengües i Entorn del Departament d’Educació, Josep Vallcorba; i el president de la Federació d’Associacions de Pares i Mares FAPAES, Pere Farriol, han presentat avui la guia “Ajudem les famílies nouvingudes!”, un opuscle de suport a les AMPA per a l’acollida i integració dels alumnes nouvinguts i dels seus nuclis familiars. Es tracta d’un document basat en les bones pràctiques i en l’experiència de l’AMPA de l’Institut d’Estudis Secundaris Guillem Catà de Manresa.
L’objectiu és donar resposta a la noves necessitats que tenen els centres escolars, en un moment en què la incidència dels fluxos migratoris els converteixen en uns espais més heterogenis que mai, amb uns requeriments cada vegada més específics, especialment vinculats als alumnes nouvinguts i a les seves famílies.
Aquesta iniciativa parteix de la constatació que d’una bona participació de les famílies se’n deriva gairebé sempre un bon centre educatiu. També es vincula a la necessitat de formació i d’actuacions concretes per part de les AMPA en allò que representa superar el repte d’atendre i apropar-se a les famílies nouvingudes, sovint procedents de països amb llengües diferents i sense tradició d’associacionisme entre els pares i mares d’alumnes.
Aquesta guia s’adreça als membres de les AMPA i promou l’empatia cap a les famílies d’origen estranger. Proposa treballar conjuntament amb el centre educatiu i planificar amb suficient antelació l’arribada d’aquestes famílies, ja que el primer contacte sempre esdevé clau per a garantir l’èxit posterior. També planteja que les AMPA disposin de responsables específics d’acollida. De fet, diverses associacions ja han optat per professionalitzar aquesta tasca i han contractat a un treballador o treballadora social que comparteixen en horaris diferents al llarg de la setmana.
La guia també posa èmfasi en la necessitat d’ajudar les famílies a estabilitzar i regularitzar la seva situació, de fomentar la igualtat d’oportunitats en els accessos a serveis i ajuts, i d’explicar els drets i deures fonamentals. També és important, assegura, facilitar elements i informació perquè coneguin millor l’entorn on viuen, per exemple sobre les activitats al barri o les activitats extraescolars que poden millorar el rendiment escolar dels seus fills i filles. Així mateix, s’aposta per aconseguir un progressiu acostament al centre, per establir primers contactes amb altres famílies i per promoure la seva participació activa a les AMPA. Finalment, es fa un recull bones pràctiques com les famílies acollidores que acompanyen durant el curs a famílies nouvingudes, els grups de conversa en català o activitats festives, formatives i culturals d’intercanvi i coneixement mutu.
Sessions formativesAquesta guia s’emmarca en el “Programa per a la integració al nostre sistema educatiu, de l’alumnat i les seves famílies nouvingudes” de FAPAES. De cara als propers mesos, la Federació preveu organitzar una fase de formació a les AMPA de les diverses demarcacions, basada en els continguts de la guia i que servirà per coordinar els projectes que es desenvolupen a cada centre en xarxa amb els diversos actors implicats. Una línia de treball que compta amb el suport del Departament d’Acció Social i Ciutadania i que coincideix amb les mesures establertes en el Pacte Nacional per a la Immigració, signat el passat 19 de desembre per la majoria de partits polítics i agents implicats en la gestió del fet migratori. FAPAES és, precisament, un dels agents signants d’aquest document estratègic que marca les polítiques sectorials d’ara i fins l’horitzó 2020.
FONT: GENCAT.CAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada