dijous, 10 de setembre del 2009

Comença la segona fase de la campanya sobre els efectes del tabac “El fum és fatal”

L’objectiu d’aquesta campanya és sensibilitzar i informar la població dels components del fum del tabac i dels seus efectes negatius sobre la salut

El Departament de Salut presenta la segona onada de la campanya d’informació i sensibilització sobre els efectes del consum del tabac sota el lema “El fum és fatal”, que es desenvoluparà en els mitjans de comunicació des del dia 7 de setembre fins al 4 d’octubre de 2009.
L’antecedent:
Durant el mes de desembre de 2009 es va portar a terme la primera fase d’aquesta campanya que pretén informar i sensibilitzar sobre els efectes del fum del tabac i els més de quatre mil components que s’hi troben, i que s’adreça tant a les persones fumadores com a les no fumadores. Es va utilitzar com a suport mediàtic un espot de televisió, bàners a Internet, falques radiofòniques, publicitat escrita, publicitat externa (opis al metro, bars, discoteques, centres comercials...), entre d’altres.
A més de sensibilitzar sobre la toxicitat del fum del tabac, amb aquest àmplia acció també es pretenia augmentar el coneixement i la utilització dels recursos assistencials existents per deixar de fumar, com són les consultes als centres de salut i a les farmàcies, les unitats de tabaquisme i, especialment, la línea telefònica d’ajut al fumador de Sanitat Respon (tel. 902 111 444).
Com a resultat directe de la campanya:
  • 1.806 persones, entre el 9 de desembre 2008 i el 15 de febrer 2009, van trucar a la línia telefònica i 621 van iniciar tractament de deshabituació.
  • Es van repartir 152.000 postals i 49.000 braçalets i es van recollir 12.204 cigarretes en les diverses accions de carrer realitzades.
  • Es van planificar 21.084.455 impactes en mitjans de comunicació: televisió, ràdio, premsa escrita i publicitat exterior principalment.
La nova campanya:
Atès que és important que les campanyes de sensibilització es realitzin de forma periòdica, i tenint en compte que els missatges utilitzats en la primera fase de la campanya han estat ben valorats, se n’ha planificat una segona fase que ha de permetre diversificar i ampliar els mitjans de comunicació emprats, amb un efecte acumulatiu i sinèrgic, ja que es vol aprofitar el record i la sensibilització prèvia amb tots els elements utilitzats anteriorment.
Aquesta nova onada de la campanya estarà basada en:
  • publicitat exterior: opis al metro i FGC a Barcelona, banderoles a les ciutats de Girona, Lleida, Tarragona i Barcelona, publicitat als autobusos (integral a la part del darrere) a les ciutats de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona;
  • ràdio: falques de vint segons a les emissores generalistes i radiofòrmules;
  • materials gràfics: cartells (30.000 unitats), fullets (200.000 unitats), adhesius (100.000 unitats) que es distribuiran a partir de la segona quinzena de setembre en centres hospitalaris, d’atenció primària i ASSIR, unitats de salut laboral, farmàcies entre altres; més endavant, ajuntaments, centres educatius i àmbit laboral.
S’han actualitzat la informació i els continguts de la pàgina web específica (http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir3283/doc27362.html)
des de la qual es pot accedir als materials gràfics (amb alta qualitat d’impressió) i, eventualment, sol·licitar-ne més exemplars al Servei de Publicacions.
Segons dades de l’ESCA del 2006, es calcula que un 29,4% de la població adulta de Catalunya és fumadora (el 25,5% fumen diàriament, el 3,9% són fumadors ocasionals). Malgrat que el 97,7% de les persones fumadores saben que el tabac és perjudicial, només a un 54,3% els preocupa els efectes del tabac sobre la seva salut i 8 de cada 10 persones que fumen no es plantegen deixar-ho en els propers sis mesos. L’ESCA també ens indica que un 63,1% de la població enquestada afirmava que caldria fer més campanyes per conscienciar la població per deixar de fumar.