dissabte, 13 de desembre del 2008

Pla de mesures d´usos i la gestió del temps del Govern de la Generalitat


La Consellera Capdevila ha presentat avui l’oficina, adscrita a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania del Departament

 
HC Carme Capdevila; Carme Porta, SPFiDC

La consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha presentat avui l’oficina que impulsarà, avaluarà i farà el seguiment del Pla estratègic sobre els usos i la gestió del temps a la vida quotidiana; aquest organisme està adscrit a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania (SPFiDC) del Departament. A l’acte de presentació també hi ha assistit la Secretària de la SPFiDC, Carme Porta.

 

En els darrers anys, l’equilibri entre la vida laboral, familiar i personal s’ha vist alterat per la irrupció de factors com els canvis demogràfics, la modificació de les estructures familiars, la incorporació de la dona en el mercat laboral o els canvis en l’organització i formes de treball no convencional (contractes temporals, contractes a temps parcial, flexibilització d’horaris, teletreball, etc.).
 
Aquestes noves formes d’organització del treball donen lloc a diferents situacions personals que suposen un gran repte per a les polítiques de conciliació i gestió dels temps. Aquesta diversificació de les formes de treball no convencional pot generar oportunitats per a una millor gestió i distribució dels temps i donar resposta a diferents situacions dels individus i de les empreses.
 
Així mateix, els avenços tecnològics de les últimes dècades també han tingut un impacte fonamental en la naturalesa del treball a la nostra societat. Les noves eines d’informació i de comunicació han alterat la forma i la ubicació dels llocs de treball, diluint les fronteres entre el que és treball i el que no ho és i facilitant que es pugui treballar a qualsevol lloc i a qualsevol hora. Això pot tenir conseqüències positives (com per exemple poder treballar des de casa, amb uns horaris flexibles), o negatives (dificultats de separar el treball de la vida personal o estar disponible i localitzable a totes hores).
 
El Pla estratègic ha de servir per reconduir les disfuncions que s’han detectat i vertebrar una nova política del temps. El Pla proposa superar el concepte de ‘conciliació’ del temps pel de ‘gestió’ o ‘distribució’ donat que està canviant la concepció fraccionada del temps (temps per treballar, temps per dormir i temps personal) per una idea més unitària, contínua i global.
 
L’objectiu principal del Pla és harmonitzar horaris, amb un nou model d’organització que posa les persones al centre, i per això calen més serveis i obrir una reflexió i un gran pacte de social (institucions, Administració pública, empreses, sindicats, i tota la societat civil).
 
Un clar exemple de conflictivitat horària: actualment hi ha diversos festius que els centres comercials obren; en canvi, els festius, els poliesportius estan tancats. Que els poliesportius estiguin oberts o tancats és només un exemple, però això fa que els hàbits de la societat i l’organització del temps creïn diversos costums i models socials.
 
Convé també afavorir el comerç de proximitat: si no es té cotxe i no hi ha bones connexions de transport és difícil anar a les grans àrees comercials que estan totes allunyades del centre urbà; comprant al centre es fa un model més sostenible, més personal i ràpid.
 
La Generalitat ja està treballant en diversos projectes per un ús racional de la gestió del temps. Per exemple:
 
1 - S’ha posat en marxa el pla pilot de teletreball entre el personal de l’administració de la Generalitat que permet una flexibilitat horària i reducció del temps invertit en desplaçaments.
 
2 – S’està treballant en les noves tecnologies, com la plataforma PICA (Plataforma d'Integració i Col·laboració Administrativa)l’administració electrònica compartida per diverses administracions, permet reduir la presentació de documents que es demanen al ciutadà en les seves gestions amb l'Administració, estalviant temps i desplaçaments. Així, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat  i el Consorci Administració Oberta de Catalunya han implantat un mecanisme que permet conèixer els beneficiaris de descompte en el IBI, sense necessitat d’aportar documents ni desplaçar-se a cap lloc; a través del PICA, l’Ajuntament va comprovar si els 350.000 DNI presentats, eren família nombrosa i podien beneficiar-se de l’ajuda; la comprovació es va fer en tan sols 2 minuts.
 
3 - EL programa “Minuts menuts” és un altre exemple d’aplicació del Pla d’usos del temps. Aquest programa, implantat ja en més de 25 poblacions catalanes, ofereix un temps de respir a les famílies amb infants de 0 a 3 anys i facilita la conciliació de la vida laboral, personal i familiar. Es tracta d’un servei de guarda de nens i nenes que dóna resposta a aquelles necessitats no previstes o puntals dels seus pares i mares.
 
L’oficina que avui s’ha posat en marxa treballarà per consolidar i reforçar totes aquestes àrees en les que ja s’hi està treballant. Alhora, impulsarà i coordinarà els diferents agents implicats en el Pla estratègic sobre els usos i la gestió del temps per una bona harmonització horària i qualitat de vida.


Documents relacionats



PROPOSTA DE MESURES D’IMPACTE DEL PLA ESTRATÈGIC SOBRE

ELS USOS I LA GESTIÓ DELS TEMPS

 

Mesures

Departament responsable

Ø   Incentivar la creació de serveis complementaris al comerç que afavoreixin el proveïment de productes bàsics a la gent gran o amb dificultats de mobilitat.

Departament d’Innovació, Universitats i Empresa: Direcció General de Comerç.

Ø   Impulsar l’administració electrònica i no presencial: facilitant la tramitació de serveis per multicanalitat (Internet, 012, ), impuls a la interoperabilitat, (oficina per al desenvolupament de  l’administració electrònica).

Ø   Pla Pilot de Teletreball

Departament de Governació i Administracions Públiques

Ø   Potenciar els serveis de tele-medicina, història clínica compartida i recepta electrònica per tal de facilitar els temps que els ciutadans i les ciutadanes dediquen a l’atenció sanitària

 Departament de Salut

 

 

Ø   Elaborar un Pla de camins rurals que prioritzi l’optimització de la comunicació a nivell comarcal amb els nuclis que disposin de serveis per afavorir l’accés i proximitat dels serveis, en especial sanitaris i educatius.

Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural.

 

Ø   Millorar la freqüència de pas i  de velocitat  del transport públic i de la informació que arriba a la ciutadania.

Departament de Política Territorial i Obres Públiques.

 

 

Ø   Difondre nous models socials que emfatitzin el valor del treball familiar-domèstic,de cura i atenció a les persones, i el valor del temps personal, per contribuir a un millor equilibri  en la dedicació al temps de treball de mercat remunerat, temps familiar i  temps personal.

Departament d’Acció Social i Ciutadania: Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania. Institut Català de les Dones

Ø   Analitzar l’activitat sanitària desagregada per sexe per conèixer i planificar les actuacions sanitàries segons les necessitats en clau de gènere.

 Departament de Salut

Ø   Establir un sistema acreditatiu a les empreses que porten a terme polítiques d’igualtat d’oportunitats.

 

 Departament de Treball

Ø   Sensibilitzar sobre la importància de la utilització, per part dels homes, de les mesures legals relacionades amb la paternitat.

Departament d’Acció Social i Ciutadania:

- Secretaria de polítiques familiars i drets de ciutadania.

- Institut Català de les Dones. 

Departament de Treball.

Ø   Millorar la xarxa d’escoles bressol amb la creació de places de Llars d’infants de titularitat pública (30.000 noves places entre 2006 i 2009).

Ø   Impulsar les Llars d’infants rurals amb extensions a diferents municipis.

 

Departament d’Educació

Ø   Potenciar programes d’atenció domiciliària perquè, tant les persones que pateixen dificultats a causa de la seva malaltia, com les persones cuidadores, tinguin la màxima disponibilitat del seu temps.

Ø   Millorar i incrementar els habitatges adaptats i/o amb serveis per a la gent gran i persones en situació de dependència.

Departament de Salut.

 

Departamentd’Acció Social i Ciutadania: - Institut Català d'Assistència i Serveis Socials.

 

Departament Medi Ambient i Habitatge.

Ø   Acordar entre la Generalitat, els ajuntaments i els promotors públics i privats el compromís d’incrementar la promoció d’habitatge per a la gent gran.

Departament Medi Ambient i Habitatge

Ø   Incrementar el nombre d’ajuts al pagament del lloguer per a les llars amb ingressos reduïts i amb risc d’exclusió, amb especial atenció a les famílies monoparentals i les dones en situació de violència masclista i els seus fills i filles.

Ø   Garantir que el Pla pel dret a l’habitatge prioritzi l’accés a l’habitatge de les dones responsables de families monoparentals i de les dones en risc d’exclusió social.

 

Departament de Medi Ambient i Habitatge

 

 

 

 

Departament d’Acció Social i Ciutadania: - Institut Català d’Assistència i Serveis Socials.

- Institut Català de les Dones.

 

 

Ø   Promoure l’obertura de centres educatius més enllà del calendari escolar.

Departament d’Educació

 

 

  • Per a la elaboració d’aquesta proposta s’ha tingut en compte els eixos transversals (acció de govern, reformes legislatives, accions de sensibilització, implicació i participació social i pactes de concertació local).
Així mateix la selecció s’ha fet amb base a una  perspectiva integral de gènere i  la priorització dels col·lectius amb situació especial de vulnerabilitat i exclusió 

FONT: GENCAT