dijous, 29 d’abril del 2010

Es publica una guia per a promoure l'aprenentatge del català entre la població d'origen romanès


Carod-Rovira i Capdevila amb la guia

El vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, acompanyat per la consellera d'Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, va presentar la guia "Viure a Catalunya. Aprenem català des del romanès", el tercer volum d'una col·lecció promoguda pel Govern a través de la Secretaria per a la Immigració del Departament d'Acció Social i Ciutadania i la Secretaria de Política Lingüística del Departament de la Vicepresidència, que té com a objectiu facilitar el coneixement del català a les persones d'origen estranger que viuen a Catalunya. Aquesta línia de treball s'emmarca en les mesures concertades en el Pacte Nacional per a la Immigració i en el Pla de Ciutadania i Immigració 2009-2012, que aposten per fer del català la llengua comuna i de cohesió social.
En total, s'han editat 10.000 exemplars d'aquest material pràctic d'aprenentatge de la llengua catalana, adreçat al conjunt de les persones empadronades al territori català que tenen el romanès com a llengua vehicular. El material inclou un CD-Àudio en format MP3 amb la locució dels continguts i dels diàlegs que apareixen transcrits en el document. Es facilita així una metodologia d'aprenentatge basada en la repetició i en la possibilitat d'escoltar converses traduïdes del català al romanès, sense necessitat d'intermediaris i en un format d'autoaprenentatge.
La guia compta amb 207 pàgines que es reparteixen en tres apartats principals: Informació bàsica, on s'inclou una explicació general sobre la llengua catalana, l'alfabet, la llengua catalana vista des de la llengua romanesa i alguns aspectes culturals de la societat catalana (les persones, els llocs, la casa i l'entorn, les hores i els dies, la feina, el mercat, les botigues, el menjar, els serveis, la salut i el lleure). La segona part està dedicada al català com a llengua d'acollida i conté deu lliçons sobre cadascú dels apartats anteriors, amb breus diàlegs i un vocabulari. La tercera part aprofundeix en els mateixos àmbits amb diàlegs més extensos.