dilluns, 20 de setembre del 2010

El Govern i l'Estat es coordinen perquè les certificacions previstes a la Llei d'acollida tinguin efectes en els procediments d'estrangeria

En el marc de la reunió bilateral Estat-Generalitat, la part catalana ha reclamat una millora en la dotació del fons estatal d'acollida, retallat el 2010 en un 65%

Avui s’ha reunit a Madrid per tercera vegada la Subcomissió Estat-Generalitat en immigració, tal i com preveu l’Estatut i que estableix un tractament bilateral amb l’Estat en tot allò que fa referència a l’àmbit migratori. La consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha presidit la part catalana acompanyada pel secretari per a la Immigració, Oriol Amorós.
 
La Llei orgànica d’estrangeria 4/2000 (LOEX) obre la possibilitat a la Generalitat d’intervenir, mitjançant un informe d’integració, en quatre tràmits importants per a les persones estrangeres: autoritzacions de residència per a menors tutelats, autoritzacions de residència temporals, autoritzacions de residència per arrelament i atorgament de nacionalitat per residència. Catalunya ha estat la primera comunitat autònoma en desenvolupar aquesta competència oberta per la LOEX (ja demanada pel Pacte Nacional per a la Immigració) a través de la Llei d’acollida, aprovada el passat 10 d’abril al Parlament, que crea un servei orientat a l’acollida i la integració capaç d’emetre de manera objectiva les certificacions i els informes necessaris per a completar aquests tràmits.
 
“Ara és el moment de plantejar a l’Estat la coordinació de les dues normes per a consolidar aquesta nova i importantíssima competència de la Generalitat”, ha afirmat Capdevila en finalitzar la reunió.
 
La delegació catalana ha insistit davant la secretària d’Estat d’Immigració, Anna Terrón, en la millora de la dotació del fons estatal d’acollida i integració, que ha quedat retallat en un 65%. La consellera ha recordat que Catalunya passa de rebre 46 milions el 2009 a 15 milions el 2010, un canvi que afecta al reforç educatiu (aules d’acollida, plans educatius d’entorn, apropament de les famílies als centres escolars per contribuir a l’èxit escolar de l’alumnat, formació d’adults...) que s’endú gairebé la meitat de les partides. Aquesta retallada ha estat compensada, parcialment, per la Generalitat a través d’un increment de la seva aportació als ajuntaments per aquest concepte en 6,4 milions d’euros. La part catalana ha demanat que es torni als nivells de l’any 2009.
 
Aquesta reunió també ha servit per proposar a l’Administració de l’Estat més informació i dades sobre estrangeria, entre d’altres, dels expedients de reagrupament familiar, per tal de preveure amb suficient antelació l’arribada de nova població i planificar els programes i les actuacions previstes en la Llei d’acollida. En aquest sentit s’han iniciat les converses per a establir un conveni de col·laboració i intercanvi de dades.
 
La trobada també ha servit per a fer arribar propostes del govern català i de la Taula de Ciutadania i Immigració sobre el futur reglament de la Llei d’estrangeria. En aquest sentit, la consellera ha destacat la necessitat d’ampliar l’accés a l’autorització de treball a totes les persones amb residència, i ha presentat algunes propostes per a evitar l’anomenada irregularitat sobrevinguda. D’altra banda, el Govern ha traslladat propostes per a facilitar el retorn voluntari de les persones migrades als seus països d’origen, i ha plantejat que aquest retorn no perjudiqui les possibilitats de renovació de futures autoritzacions de residència o estància per a les persones que s’hi acullin. Es pretén evitar així que persones interessades en retornar als seus països d’origen no ho facin per motius simplement administratius.
 
La subcomissió Estat-Generalitat en immigració es reuneix cada sis mesos i la propera trobada està prevista per a principis de 2011.