dilluns, 20 de setembre del 2010

Les noves tecnologies milloren l'accessibilitat i l'ús dels serveis sanitaris

La utilització dels serveis d'atenció telefònica s’ha incrementat un 40%
 
Les visites en l’àmbit de l’atenció primària de l’ICS mostren una reducció d'un 6,4% respecte a 2009
 
La implantació de projectes basats en les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en el sistema sanitari està ocasionant canvis en l'accés i la utilització dels serveis de salut. Aquests canvis estan contribuint a la reducció de les visites presencials als centres i a l'increment de la realització de tràmits i consultes, bé per via telefònica, o bé a través d'Internet.
 
Més confort, menys desplaçaments i cues innecessàries, evitar la repetició de proves ja efectuades, una major accessibilitat a la informació, una millor coordinació i gestió dels procediments, fer als ciutadans corresponsables de la seva salut, a més de la possibilitat d’interactuar més obertament amb el sistema sanitari són alguns dels avantatges que se’n deriven d’aquesta aposta modernitzadora.
 
Reducció de visites a l’atenció primària
Dades de l'Institut Català de la Salut mostren una reducció de les visites en l’àmbit de l'atenció primària d'un 6,4%, si es comparen les xifres del primer semestre de 2009 amb les del mateix període de 2010. La utilització dels serveis d'atenció telefònica s’ha incrementat un 40%. L'estabilització de la població atesa -enfront els increments poblacionals registrats els darrers anys-, la potenciació d'activitats grupals i la millora de la gestió de la demanda de visites són altres factors que també han contribuït a disminuir la pressió assistencial als CAP.
 
Així mateix, el servei de concertació de vistes per Internet de tots els centres d'atenció primària de l'ICS ve registrant un nombre creixent d'usuaris. Des de la seva posada en marxa l'any 2002, més de 4,5 milions de visites han estat concertades a través d'aquest servei. Així mateix, l'experiència de consulta virtual de l’ICS que s'està impulsant des dels centres de Barcelona per resoldre dubtes de salut a través d'Internet, s'estima que beneficiarà, d'entrada, a prop de 15.000 usuaris.
 
La implantació dels nous sistemes de gestió de la informació suposen també un gran benefici. Per exemple, el projecte ARGOS implantat a l’ICS, ofereix entre moltes altres funcionalitats, l'enviament de missatges curts de text (SMS) a través del telèfon mòbil als usuaris per recordar-los que tenen visites concertades amb els serveis de consultes externes, factor que està reduint l'absentisme per part dels usuaris. Una altra iniciativa destacable són els 150 caixers telemàtics que faciliten l'accés a la consulta del metge sense passar pel taulell de recepció, evitant així cues innecessàries als ciutadans.
 
Atenció telefònica
La utilització dels serveis d'atenció telefònica s’ha incrementat un 40%. El servei Sanitat Respon, disponible les 24 hores del dia, ha incrementat en un 14% les consultes relacionades amb la petició de consells de salut.
 
Recepta Electrònica
La Recepta Electrònica (Rec@at), que ja està desplegada a la totalitat del territori català en l’àmbit de l'atenció primària, ara es projecta per ser inclosa a l'àmbit de l'atenció especialitzada. Fins al moment ha assolit ja la xifra de 44 milions de receptes dispensades, amb un ritme de 250.000 dispensacions diàries. Més d’1,8 milions de persones ja en són usuàries a Catalunya.
 
Història Clínica Compartida
La Història Clínica Compartida de Catalunya (HC3), on els professionals sanitaris poden consultar les dades i la informació sanitària dels seus pacients, ha assolit ja prop de 18 milions d’informes publicats. En aquests moments, un 81% dels hospitals de la xarxa sanitària pública i un 80% dels centres d’atenció primària estan connectats. Prop de 1.000 professionals es connecten cada dia per consultar-ne dades, un nombre quatre vegades superior als que ho feien l'any anterior en les mateixes dates. Així mateix, el nombre d'HC3 consultades diàriament ha passat a ser de 416 el juliol de 2009 a 2.004 el juny de 2010.
 
Repositori Central d’Imatge Mèdica
Respecte a l’HC3, des de novembre de 2009 està funcionant el Repositori Central d'Imatge Mèdica, que compta actualment amb imatges procedents d'unes 800.000 exploracions radiològiques i que s'incrementa amb un ritme de 5.000 noves exploracions diàries.
 
Recentment, s'ha iniciat una prova pilot entre els centres sanitaris de Calella i Blanes que seran els primers en poder visualitzar des de l’HC3 les imatges emmagatzemades al Repositori Central. En aquest sentit, cal afegir l’esforç que el Departament de Salut i el de Governació i Administracions Públiques estan duent a terme durant el 2010 per connectar els hospitals de la xarxa sanitària pública a les xarxes de banda ampla, fet que incrementarà notablement la capacitat d’aquests de consultar i transferir imatges, com també de fer ús de serveis de telemedicina i teleassistència, cada cop més presents en els centres sanitaris per fomentar els intercanvis d’informació entre centres i professionals o la monitorització de pacients crònics, entre d’altres aplicacions.
 
Carpeta Personal de Salut
Si l'HC3 està orientada als professionals, la Carpeta Personal de Salut que recentment s’ha desplegat a Calella i que progressivament ho farà a la resta del territori servirà perquè els ciutadans, de manera segura i confidencial, puguin consultar les seves dades sanitàries i els resultats de les seves proves mèdiques. A més la Carpeta Personal de Salut no es limitarà a ser un simple contenidor d’informació sinó que, també progressivament, anirà aplegant tots els serveis de tràmits i relació virtuals que els ciutadans puguin dur a terme amb el sistema sanitari.
 
Canal Salut
Així mateix, s’està treballant en el futur Canal Salut, un portal sanitari a Internet amb continguts i informació per als ciutadans i els professionals sanitaris.
 
FONT:  Departament/s