·Les persones en atur poden concertar per Internet dia i hora per iniciar el servei d'acompanyament amb una persona orientadora
- Els orientadors/es de les oficines de Treball elaboraran un pla individual d’accions de formació o de recerca de feina de la persona en atur, que s’haurà de comprometre a seguir-lo
La consellera de Treball, Mar Serna, acompanyada del director del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), Joan Josep Berbel, i de la directora de la Xarxa Ocupacional del SOC, Mireia Ràfols, ha presentat avui el desenvolupament del model de la Xarxa d’Orientació Pública per millorar la qualitat de l’assessorament individual a les persones en situació d’atur i arribar a atendre’n 211.000 persones el 2010, el que representa un increment de 90.000 persones més que l’any 2009.
Mar Serna ha destacat que el Departament “reforça el que ja estava fent perquè creiem que, si des del primer dia, una persona en atur fa un bon procés d’orientació té més possibilitats de trobar una feina que aquella persona que es queda a casa i porta temps enviant currículums sense resultats”.
La consellera de Treball ha afegit que “el Departament de Treball dona eines a les persones en atur obrint més la porta d’entrada de les oficines de treball amb més orientació, més oficines obertes a la tarda, posant més persones en el servei d’orientació i creant una xarxa pública d’orientació per les persones”.
La nova iniciativa del Departament de Treball permet impulsar i potenciar un model de Servei d’Orientació en benefici de les persones en situació d’atur ateses pels tècnics/es a les oficines de Treball, que es va començar a implementar amb el Pla de Millora de les oficines i va continuar amb la incorporació de tècnics/es orientadors arran de l’Acord dels 30 compromisos per l’ocupació / Projecte Impuls signat pel Govern amb els agents econòmics i socials.
Servei universal, públic, de qualitat i gratuït
Aquest Servei, que és universal, públic, de qualitat i gratuït, treballa per la millora de l’acompanyament d’aquestes persones amb l’objectiu de contribuir de manera més efectiva a la seva reincorporació al mercat laboral en el menor temps possible.
Per aconseguir-ho, el Departament de Treball, mitjançant el Servei d’Ocupació de Catalunya, situa el Servei d’Orientació de les oficines de Treball -amb 270 tècnics/es orientadors- en el centre d’atenció de les persones ateses des del començament i fins al final del procés d’orientació.
A més, un total de 26 oficines de Treball obriran a les tardes, des del mes de setembre, per ampliar el servei d’orientació i assessorament individual a les persones en atur.
En concret, les oficines de Treball que obren a les tardes són a la demarcació de Barcelona: dues de la ciutat de Barcelona (Sepúlveda i Barri Gòtic); El Prat de Llobregat, L’Hospitalet de Llobregat (Cobalto), Sant Feliu de Llobregat, Vilanova i la Geltrú, Manresa, Terrassa, Sabadell (Alí Bei), Rubí, Cerdanyola del Vallès, Granollers (Franqueses), Santa Coloma de Gramenet i Vilafranca del Penedès.
A la demarcació de Lleida, les dues de la ciutat de Lleida (Fleming i Comarcal) i Balaguer; a la demarcació de Tarragona, la de Reus, Tarragona (Claret) i El Vendrell; a la demarcació de Girona (Girona ciutat), Figueres, Palamós i Blanes; i a la demarcació de les Terres de l’Ebre, Tortosa i Amposta.
El Servei d’Ocupació de Catalunya, com a porta d’entrada dels usuaris i usuàries a la xarxa d’orientació pública, ofereix aquest servei conjuntament amb entitats locals i centres concertats, prèvia derivació de les oficines de treball, per oferir un servei de major especialització a les persones en situació d’atur.
Campanya proactiva d’orientació per persones en atur
El Departament de Treball, a través del Servei d’Ocupació de Catalunya, ha iniciat una campanya proactiva amb l’objectiu d’oferir de manera directa el servei d’orientació a aquelles persones que necessitin un assessorament personalitzat per retornar de nou al mercat laboral reconduint la seva trajectòria professional per trobar una nova feina.
Totes les persones en situació d’atur compten amb l’assessorament individual dels tècnics/es de les oficines de treball des del primer dia que perdin la feina.
Les persones en situació d’atur, amb independència del temps transcorregut des que van perdre la feina, que desitgin rebre aquest assessorament individualitzat, podran sol·licitar-ho i concertar dia i hora via web del Servei d’Ocupació de Catalunya www.oficinadetreball.gencat.cat.
Les persones tècniques de les oficines de treball derivaran a les persones en situació d’atur cap el servei d’orientació per rebre una atenció individual que contribueixi a millorar la seva ocupabilitat.
Més enllà de les peticions d’assessorament que puguin fer les persones en atur, el Departament de Treball, mitjançant la Xarxa d’Orientació del Servei d’Ocupació de Catalunya, identificarà els col·lectius de persones en atur amb especials dificultats per tornar al mercat de treball i els citarà a les oficines de treball per rebre l’assessorament individualitzat.
De fet, l’equip d’orientadors/es de les oficines de treball ja ha començat a posar-se en contacte amb les persones en situació d’atur per oferir-les participar en un procés d’orientació professional.
En concret, aquesta setmana la campanya ha començat amb el col·lectiu de joves de 16 a 24 anys, i es preveu que entre els mesos de juliol i setembre un total de 2.565 joves se’ls ofereixi un assessorament professional per part dels orientadors/es de les oficines de treball.
Aquesta campanya s’anirà estenem a d’altres col·lectius com, per exemple, les persones majors de 45 anys.
El model d’orientació: 2 nivells d’atenció a les persones en atur
Les persones en situació d’atur tenen en el Servei d’Orientació de les oficines de treball el punt inicial i final de l’atenció que rebin per part de la persona orientadora de l’oficina.
Els orientadors/es de les oficines són els encarregats/es de l’orientació de la persona en situació d’atur. Segons les necessitats de la persona en atur, l’orientador/a pot prescriure els serveis més apropiats facilitats o impulsats pel Servei d’Ocupació de Catalunya com, per exemple, cursos de formació, l’Aula de Recerca Intensiva de Feina o l’Alfabetització digital.
En definitiva, l’assessorament rebut per la persona en atur a l’oficina de treball i les accions prescrites en l’àmbit més proper formen part del primer nivell d’atenció de la Xarxa d’Orientació.
Aquesta Xarxa, però, té dos nivells d’atenció segons l’especialitat del servei que la persona orientadora ofereixi a la persona en situació d’atur que vagi a l’oficina de treball.
Per exemple, en casos de persones que es reincorporen al mercat laboral després d’anys sense treballar o de col·lectius d’especial vulnerabilitat, la persona orientadora pot prescriure la derivació cap a entitats externes especialitzades que, distribuïdes arreu del territori, disposen de recursos que s’ajustin a les seves necessitats, com són, per exemple, els Itineraris Professionals d’Inserció.
Aquest és el segon nivell d’atenció a les persones en situació d’atur, un nivell al que s’hi arriba després d’una prescripció de la persona orientadora de l’oficina de treball, que també serà l’encarregada d’avaluar la millora que la persona atesa hagi assolit i analitzar el servei ofert per l’entitat externa.
En el decurs de l’atenció a la persona en atur, l’orientador/a detecta els factors crítics que incideixen en les capacitats i competències de la persona usuària; i, conjuntament amb la persona atesa, defineix el projecte professional i va avaluant el pla de millora de l’ocupabilitat a través de tutories individuals.
FONT : GENCAT
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada