dilluns, 20 de setembre del 2010

Gestionar la diversitat millora la productivitat, la creativitat i el clima laboral a les empreses




Acció Social presenta una guia de recomanacions per a fomentar l’acollida i la integració dels treballadors i treballadores d’origen estranger, que recull fins a 24 experiències  
 
La iniciativa s’emmarca dins de les mesures del Pacte Nacional per a la Immigració i de la Llei d’acollida de les persones immigrades
 
El document compta amb la col·laboració del Departament de Treball a través del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), CCOO, UGT, CECOT, PIMEC, Unió de Pagesos i Unescocat
 
La Secretaria per a la Immigració del Departament d’Acció Social i Ciutadania acaba d’editar la Guia de recomanacions sobre gestió de la diversitat a les empreses i d’altres organitzacions, un document adreçat als delegats i delegades sindicals, als gestors de recursos humans, als quadres i personal directiu i, en general, al conjunt de les plantilles. L’objectiu és millorar l’acollida i la integració dels treballadors i treballadores d’origen estranger als centres de treball, una tasca que implica a tothom.
 
El document parteix de la convicció, compartida per la UNESCO i la Comissió Europea, que la diversitat sociocultural a les empreses és una font d’innovació i de creativitat. Diversos estudis demostren com la seva gestió genera un valor afegit i beneficis, com per exemple:
 
  • reducció de les despeses laborals i l’absentisme
  • més flexibilitat i responsabilitat del personal
  • major implicació, ètica en el treball i esforç de l’equip de treball
  • menys discriminacions i exclusions per raó d’origen
  • increment de la motivació i l’eficàcia de la plantilla
  • augment de la productivitat
  • millora dels coneixements en societats interculturals
  • possibilitats d’ampliar mercats en l’àmbit local i internacional
  • més comprensió de les necessitats de l’equip de treball, les empreses, els proveïdors, la clientela i les persones usuàries
  • millora de la reputació de l’organització
 
La iniciativa respon a la mesura número 24 del Pacte Nacional per a la Immigració, consensuat el 2008 amb la gran majoria de partits polítics, agents socioeconòmics i entitats del sector, que insta a elaborar un recull de bones pràctiques de gestió de la diversitat per a les empreses i organitzacions. També es vincula estretament a l’article 16 “Mesures de les empreses i d’altres organitzacions” de la Llei d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya aprovada pel Parlament de Catalunya el passat 28 d’abril.
 
Aquesta llei insta a adoptar mesures contra la discriminació, de comú acord amb els representants legals dels treballadors i treballadores, que abastin tant l’accés al lloc de treball com l’establiment de les condicions de treball. Es tracta de promoure accions d’acollida durant la jornada laboral i programes de gestió de la diversitat que permetin l’adaptació als canvis culturals i organitzatius que pot generar la presència de persones d’origen estranger. També recull la possibilitat que els convenis col·lectius i els pactes d’empresa continguin clàusules orientades en el mateix sentit.
 
Recomanacions
La guia aconsella incloure tot el personal en la planificació i en el procés de decisió, per exemple, a través de pràctiques cooperatives. Quelcom que s’ha de reforçar en els processos de negociacions col·lectives. Aposta per una concepció integral i transversal de la diversitat, vinculada a les polítiques d’igualtat que ja duen a terme moltes empreses. Desenvolupar les relacions i el treball en comú entre persones de diferents orígens, amb una perspectiva intercultural, també és garantia d’èxit.
 
La gestió de la diversitat a l’empresa comença amb la selecció del personal, on cal evitar decisions estereotipades o amb prejudicis que deixin fora de l’organització bons professionals, candidats o candidates. Un cop contractats, l’acollida al centre de treball esdevé clau per aconseguir una plena integració: instruments com un bon pla d’acollida són eines a l’abast que faciliten molt aquests objectius. Els plans d’acollida s’han d’adreçar al conjunt de noves incorporacions, no només a les persones estrangeres, per tal de promoure un accés normalitzat i una cultura de la diversitat a l’empresa. La guia estableix els elements necessaris per dissenyar un pla d’aquestes característiques i la seva estructura.
 
Altres aspectes a tenir en compte són l’avaluació continuada de les mesures aplicades, la formació de l’equip de treball en gestió de la diversitat i, no menys important, la flexibilitat del temps de treball per afavorir la conciliació de la vida personal i familiar amb la laboral.
 
24 experiències
El document recull també fins a 24 experiències o casos d’èxit d’empreses, organitzacions i institucions que han arribat a acords per gestionar la diversitat o que es caracteritzen per fomentar l’acollida i la integració dels seus empleats i empleades. Entre d’altres, destaquen:
 
  • Escorxador de Girona
  • Ferrobérica SL
  • Hotel Majestic
  • Grup Eroski
  • Danone
  • SADA
  • Unió de Pagesos
 
Per redactar aquesta guia, la Secretaria per a la Immigració ha comptat amb la col·laboració del Departament de Treball a través del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), CCOO, UGT, CECOT, PIMEC, Unió de Pagesos i Unescocat. En la presentació d’aquest migdia han intervingut el secretari per a la Immigració, Oriol Amorós; José Hallado, director de Relacions Laborals i Polítiques Socials de PIMEC; Carme Pozo, responsable de l’Àrea d’Estrangeria de CECOT; Ghassan Saliba, responsable d’Immigració de CCOO; i Janette Vallejo, portaveu d’AMIC-UGT.

FONT: Departament/s: