divendres, 13 d’agost de 2010

El 23% dels joves catalans entre 16 i 24 anys ni estudien ni treballen

El 23% dels joves catalans entre 16 i 24 anys ni estudien ni treballen. El sindicat alerta de l'augment de la inactivitat en pocs anys i la baixa qualificació formativa Dimecres, 11 de agost del 2010 - 13:57h.
Un total de 154.000 joves entre 16 i 24 anys de Catalunya no segueixen cap tipus d'itinerari formatiu ni realitzen cap treball reconegut, una xifra que representa un 23,1% del total de la població d'aquesta franja d'edat, segons un informe sobre precarietat laboral juvenil d'UGT de Catalunya referent al 2009.
Segons el sindicat, el 2007 aquest col·lectiu representava un 14,3%. Els anomenats altres joves inclouen els desocupats i els inactius --que no treballen ni busquen feina-- que tampoc estudien. Des del 2004, aquest col·lectiu s'ha incrementat en un 133,7% a Catalunya i des del 2007, un 56%.
Mentre que el grup de joves inactius que no estudien s'ha mantingut més o menys estable des del 2004, entre 55.000 i 60.000 persones, el grup de desocupats que tampoc estudien s'ha triplicat. Fa cinc anys, hi havia 38.700 joves a l'atur que no s'estaven formant, mentre que el 2009 aquesta xifra va arribar gairebé a les 100.000 persones.
Fracàs de la Formació Professional
Segons la secretària de Política Institucional d'UGT de Catalunya, Neus Munté, aquest increment és degut, en part, al fet que la Formació Professional no s'adequa a les necessitats dels joves ni ajuda a millorar la seva situació de precarietat. "No hi ha prou oferta formativa ni prou interessant ni atractiva", ha assegurat.
L'informe posa de manifest que, a Catalunya, un 28,3% de joves de 16 a 24 anys abandonen prematurament els estudis. Aquesta xifra, malgrat que és sensiblement inferior al percentatge del conjunt d'Espanya, està molt allunyada de la que es registra a la Unió Europea dels 27, on es redueix fins al 14,9%.
Segons dades del juliol, un 94% dels joves d'aquesta franja d'edat a Catalunya tenen un nivell d'estudis com a màxim fins a l'Educació Secundària Obligatòria (ESO). Segons Munté, la baixa qualificació és "l'autèntic problema" del mercat laboral espanyol, i en la seva opinió, el Govern no està actuant per eradicar-lo. Ha argumentat que la reforma laboral no incorpora cap mesura que actuï sobre la formació i que no afavoreix ni una contractació digna ni garanties de continuïtat en els llocs de treball.
"Més transparència"
El sindicat ha reiterat el seu rebuig a la decisió de la Generalitat de suprimir les escoles taller i les cases d'ofici, substituïdes pel nou programa Noves cases per a nous oficis, i ha reclamat que s'augmentin les places per als Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI), dirigits als joves amb un nivell baix d'estudis.
Així mateix, Munté ha al·legat una "falta de transparència" per part de la Conselleria d'Educació pel que fa a la Formació Professional, ja que ha assegurat que no fan públiques les dades de les sol·licituds i les ofertes, de manera que no es pot arreglar el desajust que hi ha entre l'oferta i les necessitats i interessos demanda. En aquest sentit, ha insistit en la necessitat d'una millor planificació de la Formació Professional i que els sindicats i altres agents socials hi puguin participar.
 FONT: ELPERIODICO.CAT