divendres, 15 de juny del 2007

La nova Llei de dependència

Butlletí facilitat per PRODEP sobre nova Llei de dependència
nº1 | maig 2007



1. Informació general

Per tal de reforçar l´atenció primària social, el Departament d´Acció Social i Ciutadania ha finançat conjuntament amb les administracions locals la contractació de 105 treballadors socials nous a Catalunya. S´han fet convenis també amb l´Administració Local per a la contractació de 19 treballadors socials que seran els referents de ProdeP en les diferents àrees geogràfiques per impulsar la implementació de la Llei de la Dependència.
  • Seran un punt de referència i de suport proper als professionals i les entitats.
  • Seran un eix de connexió entre les institucions en el territori.
  • Els impresos de les sol.licituds arribaran als ajuntaments de més de 20.000 habitants i als consells comarcals entre el dijous dia 10 i el divendres 11 de maig. Ja podeu descarregar-la directament des d´aquest butlletí.
  • S´han editat els cartells i fulletons informatius per a la població que es distribuiran a partir del dilluns a tots els ajuntaments de més de 20.000 habitants, consells comarcals i àrees bàsiques de salut. Ja els podeu veure des d´aquest butlletí.
  • Les setmanes entre el 15 i el 30 de maig, les delegacions territorials d´Acció Social i Ciutadania convocaran reunions de presentació a totes les àrees territorials on es treballarà de forma més concreta el procés de posada en marxa de la llei.

"Vincle a Entitats de l´Administració Local amb les quals es convenia el referent i àmbit territorial d´actuació"

2. Accés, informació i orientació pujar

El serveis socials d´atenció primària social i els serveis d´atenció primària de salut hauran d´actuar com a punts centrals d´accés al sistema:
  • Informen i orienten al ciutadà sobre el sistema d´atenció a les persones en situació de dependència.
  • Promouen el triatge de les demandes per adequar-les a la realitat del desplegament de la LAPAD, evitant tasques innecessàries als professionals i expectatives frustrades als ciutadans.
  • Faciliten la sol.licitud i orienten a fer els tràmits pertinents per sol.licitar la valoració.
  • Si s´escau, orienten cap a altres recursos de serveis socials d´atenció a les persones.

Els principals agents són:
  • Professionals del treball social d´atenció primària social.
  • Professionals de salut i de treball social d´atenció primària de salut.
  • Responsables i professionals d´entitats de serveis socials del Sistema Català de Serveis Socials (centres de dia, centres residencials...) i dels serveis sociosanitaris.
  • Entitats socials que agrupen persones i familiars de gent gran, persones amb discapacitat, salut mental, etc.

S´està desenvolupant un pla de comunicació específic adreçat a la població general, col.lectius específics i professionals que informa i orienta sobre l´accés al sistema i els criteris, procediments i instruments del sistema. Aquest pla es desenvolupa mitjançant:
  • Telèfon de la Dependència: 900.300.500, Web (ProdeP / Gencat/Acció Social i Ciutadania).
  • Material informatiu: butlletins periòdics, material divulgatiu, informació facilitada als mitjans de comunicació.

Procediment: A partir del primer contacte de la persona o el seu familiar/tutor, els professionals / informadors utilitzen un instrument de triatge (formulari autocontestat de Dependència. FAD), que pot ser autorespost per la persona o familiar per a tenir una orientació sobre la situació de dependència i la pertinència d´iniciar:
  • 1.- El procés de valoració per reconeixement de dependència en el cas que la seva situació estigui inclosa en els graus protegits per la LAPAD.
  • 2.- El procés cap els altres procediments per accedir als serveis i recursos de serveis socials d´atenció primària actuals.

"Vincle a formulari autocontestat de dependència per situacions de dependència amb un component important de deteriorament de mobilitat"

3. Sol.licitud de reconeixement del grau de dependència pujar

En el cas que la situació estigui protegida segons el moment de desenvolupament de la LAPAD o la persona insisteixi en iniciar el procés de valoració, i sempre que no requereixi d´una intervenció immediata, s´ inicia el procés de sol.licitud valoració.

Procediment
  • Els professionals dels serveis d´atenció primària social i els serveis d´atenció primària de salut (especialment els treballadors socials) facilitaran a la persona el model normalitzat de sol.licitud i l´orientaran cap a la recollida de la documentació corresponent.
  • Les persones també podran obtenir la informació, respondre el formulari de triatge i descarregar-se la sol.licitud a traves de les pàgines web institucionals.
  • La sol.licitud haurà de ser emplenada i signada per la persona o el tutor legal, adjuntant la documentació corresponent a la seva situació.
  • Respecte a la documentació de salut, com a criteri general la persona haurà d´aportar un informe de salut anterior a dos anys on constin els diagnòstics més rellevants relacionats amb la seva situació de dependència.
  • En cas que no en disposi, haurà de demanar un informe mèdic específic (preferentment amb el format d´informe de salut estàndard.
  • si està ingressat o és atès de forma continuada en un centre: caldrà adreçar-se als serveis mèdics del mateix (residències, centres de dia, centres sociosanitaris, centres de discapacitats...).
  • si viu al seu domicili:
  • si la dependència està vinculada a malaltia mental, caldrà adreçar-se a l´especialista.
  • pel que fa a la resta de situacions, caldrà adreçar-se als serveis mèdics d´atenció primària i/o al seu metge de referència.

Un cop la persona ha omplert i signat la sol.licitud i ha recollit la documentació, la lliurarà als serveis socials d´atenció primària (i als serveis socials de salut de l´àrea bàsica de salut allà on estiguin homologats per aquest procediment) que:
  • Comprovaran la documentació.
  • Gravaran les dades de la sol.licitud a l´Aplicatiu Informàtic de la Dependència (Aidep). Estarà disponible breument.
  • Lliuraran a la persona un comprovant de la recepció de la sol.licitud.
  • Faran arribar la sol.licitud i la documentació adjunta als SSTT del Departament d´Acció Social i Ciutadania.

Les persones podran presentar també la sol.licitud i la documentació als registres oficials de la Administració Oberta de Catalunya: oficines i SSTT d´Acció Social i Ciutadania i altres oficines de la Generalitat, registres municipals amb conveni amb la Generalitat, correus, jutjats... que trametran la documentació als SSTT del Departament d´Acció Social i Ciutadania.

"Vincle a la Sol.licitud de dependència"
"Vincle Al Subprocés d´Informació i Orientació"
"Vincle Al Subprocés de Sol.licitud de Valoració"

4. Procés de valoració funcional i resolució de grau de dependència pujar

4.1.- Registre i distribució de sol.licituds
Els SSTT d´Acció Social i Ciutadania reben les sol.licituds amb la documentació adjunta i fan el registre d´entrada, remeten la notificació de recepció i fan requeriment, si cal.
La Unitat Territorial d´Autonomia i Dependència de ProdeP, coparticipada per la Generalitat i l´Administració Local, farà el control de tot el procés: accés - recepció , registre i gravació - derivació a Sevad - resolució.

4.2-Valoració funcional
Els 23 Serveis de Valoració de la Dependència (Sevad), conveniats amb 18 empreses públiques i consorcis, estan integrats per 160 valoradors/res, 16 metges, 10 psicòlegs/gues, 10 treballadors/es socials i 32 administratius/ves. Estan distribuïts per tot el territori.

Tenen per objectiu la realització de les valoracions funcionals i la proposta d´informe de grau i nivell de dependència que adrecen, mitjançant l´aplicatiu informàtic als òrgans competents de la resolució.

Procediment:
  • Estudien la informació del cas per preparar la valoració funcional.
  • Analitzen i registren l´informe de salut. Si és insuficient, consulten la xarxa assistencial o demanen a la persona un informe complementari.
  • Programen el procés de valoració al domicili habitual de la persona.
  • Realitzen la valoració funcional de la situació de dependència aplicant el barem de valoració de dependència i l´instrument específic de 0 a 3 anys.
  • En cas d´incidències, reprogramen o proposen mitjançant la Unitat de Dependència de Prodep el desestimació de la sol.licitud.
La Junta de Valoració, integrada per l´equip consultor del Sevad i un representat de la Unitat de Dependència de Prodep i dels SSTT del Departament d´Acció Social i Ciutadania, es reunirà periòdicament, revisarà la valoració i emetrà un informe-proposta del grau i nivell de dependència.

4.3.-Resolució de grau
  • L´òrgan competent per resoldre el grau i nivell de dependència serà, mentre no es constitueixi l´Agència Catalana de la Dependència, la Direcció del Servei d´Atenció a Persones dels SSTT del Departament d´Acció Social i Ciutadania.
"Vincle Al Subprocés de Programació de Visita"
"Vincle Al Subprocés de Visita de Valoració"
"Vincle a Serveis de Valoració de la Dependència (SEVAD)"

5. Elaboració del Pla Individualitzat d´Atenció (PIA), seguiment i gestió del cas pujar

Els serveis socials d´atenció primària a partir de la resolució de grau, aplicant el seu criteri professional i la disponibilitat de recursos, lideren el procés de decisió conjunt (amb la persona-família) respecte quines actuacions són les més adients per afrontar la situació de dependència.

Aquesta fase del procés serà desenvolupada i publicada properament.

6. Enllaços pujar

ProdeP: http://www.gencat.net/benestar/persones/dependencia/index.htm

Portal Social: http://www.portalsocial.net/

Departament de Salut: http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/Du1/index.html

Departament d´Acció Social i Ciutadania: http://www.gencat.net/benestar/


Amb aquesta informació teniu , de moment, el bàsic i necessari si coneixeu alguna persona o familiar directe amb algun tipus de grau de dependència, com derivar-lo i rebre informació per sol.licitar les ajudes públiques, esperant que sigui del vostre ajut, en aquesta Llei que ve a ésser el quart pilar de l´estat del benestar, malgrat que a nivell de país hem rebut una invasió competencial que s´ha de resoldre en el futur, si no volem perpetuar l´imatge que els ajuts públics amb els nostres recursos els administra l´estat espanyol, i la Generalitat només du la gestió i execució de les ajudes. La marca social amb els nostres recursos, amb el dèficit de finançament que res revuisarà el 2008, cal ajustar-lo a les necessitats reals del nostre país.