dimarts, 4 de desembre del 2007

El Govern de Catalunya millora les prestacions que marca la Llei estatal de dependència



Acció Social i Ciutadania posa en funcionament el Programa Individual d'Atenció per a les persones amb dependència


La consellera d'Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, acompanyada de la directora de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS), Carolina Homar, i el director del Programa per a l'impuls i l'ordenació de la promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones amb situació de dependència (Prodep), Jordi Tudela; ha explicat la situació del desplegament a Catalunya de la Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

La consellera Carme Capdevila també ha destacat que, aquest any, la posada en funcionament de la Llei de dependència a Catalunya ha suposat una inversió de 14 milions d'euros. Una xifra que se superarà l'any 2008 en funció de les sol.licituds que s'hagin d'atendre.

Durant la roda de premsa també s'ha remarcat que el Govern de Catalunya farà una aportació addicional al que marca la llei estatal per complementar el pagament de la plaça residencial privada d'un centre acreditat, que pot arribar fins els 528 euros al mes per aquelles persones que tinguin un Grau III nivell 2 i uns ingressos inferiors a 17.700 euros. Una situació en què es troben el 80% de les persones sol.licitants.

També s'ha donat a conèixer que la majoria de casos que actualment s'estan avaluant no estaven comptabilitzats com a gran dependència. En aquest sentit, el desplegament de la llei estatal a Catalunya està fent aflorar nous casos que faran superar les previsions inicials de 31.000 persones amb Grau III durant el primer any (veure annex adjunt).

Així mateix s'ha recordat que les prestacions econòmiques tindran caràcter retroactiu a partir del dia següent de la data de sol.licitud. En aquests sentit, es calcula que el 80% de les persones sol.licitants rebran el total de la prestació econòmica sense cap deducció. A més, cal tenir en compte que en el tram superior, les persones amb ingressos de més de 39.000 euros anuals només veuran reduïda la prestació econòmica en un 20%.

Com a principi general, es podran fer compatibles dues prestacions en serveis o una prestació en servei i una prestació econòmica (veure annex adjunt). El Departament d'Acció Social i Ciutadania relaciona aquestes particularitats amb l'entrada de les classes mitjanes en el sistema i la universalització, tal com preveu la Llei catalana de serveis socials i la posada en funcionament del Sistema Català de Serveis Socials.

La posada en funcionament del sistema

Durant la roda de premsa, la consellera Carme Capdevila ha parlat de "canvi radical en la gestió dels serveis socials a Catalunya", una situació que està promoguda tant pel desplegament de la Llei estatal de dependència com per la posada en funcionament de la Llei catalana de serveis socials. En aquesta línia, ha donat a conèixer les ordres aprovades aquesta setmana per al desplegament definitiu del Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència.

Aquestes disposicions reglamentàries fan referència, per una banda, a la regulació dels preus públics i el règim de participació de les persones beneficiàries i, per una altra banda, als criteris per determinar l'import de les prestacions econòmiques. A més, amb aquestes ordres es posa en funcionament el Programa Individual d'Atenció (PIA), que es durà a terme des dels equips d'atenció primària per al reconeixement de prestacions i serveis per a les persones amb dependència. El desplegament d'aquest nou programa s'ha realitzat després de la configuració i l'adaptació a Catalunya del sistema de prestacions i serveis que preveu la Llei estatal de dependència.

D'altra banda, el Departament d'Acció Social i Ciutadania ha subvencionat la contractació de 105 treballadors socials per part de les administracions locals per possibilitar el desplegament del PIA al territori així com l'ampliació del Servei d'Ajuda a Domicili (SAD). La previsió del departament per al 2008 és facilitar la contractació de 135 més, que es distribuiran per Catalunya en funció dels índex de la població dependent i donar un gran impuls al SAD.

A més, el departament ja ha comunicat la posada en funcionament del PIA a les regidories de Serveis Socials dels ajuntaments de més de 20.000 habitants i a les conselleries de Serveis Socials dels Consells Comarcals. Mitjançant el PIA s'inicia la personalització, segons la cartera de serveis i el sistema de compatibilitats, dels serveis i les prestacions que s'oferiran a les persones que hagin estat valorades amb el grau III o alta dependència.

29 de novembre de 2007

Annex 1

Dades sobre el desplegament a Catalunya

Pel que fa al desplegament de la Llei de dependència a Catalunya, fins al 15 de novembre, hi havia un total de 52.068 sol·licituds de reconeixement entrades, 37.789 valoracions en curs o realitzades, 25.218 valoracions amb resultat de Grau III o alta dependència. En aquest procés, la col·laboració i la dedicació dels municipis i els consells comarcals és imprescindible per a la implantació i el desplegament de la Llei de dependència estatal, que forma part del Sistema de Serveis Socials de Catalunya.

Per demarcacions, amb dades del 7 de novembre, el procés de reconeixement del grau de valoració presenta el següent resultat:

Domicili

Residència

Totals

Grau III

Grau II

Grau I

Grau 0

Barcelona ciutat

2.968

456

3.424

2.792

442

181

9

Barcelona comarques

11.760

2.444

14.204

11.744

1.794

573

93

Camp de Tarragona

1.985

430

2.415

1.713

465

171

68

Terres de l'Ebre

951

34

985

773

155

45

12

Lleida

1.737

434

2.171

1.832

262

62

15

Girona

1.972

757

2.729

2.167

413

120

29

Totals

21.373

4.555

25.930

21.021

3.531

1.152

226

Annex 2

a. Incompatibilitats entre prestacions

Les persones beneficiàries de les prestacions previstes en la Llei de dependència no podran gaudir simultàniament de dues prestacions en serveis o d'una prestació en serveis i una prestació econòmica. El règim d'incompatibilitats exceptua d'aquesta norma el Servei de Teleassistència i el Servei d'Estada Temporal que tingui una durada màxima d'un mes a l'any, sempre i quan la persona beneficiària visqui en el seu domicili. L'aprofitament del Servei d'Estada Temporal comportarà la suspensió temporal pel mateix període d'una de les altres prestacions.

El Servei de Residència i les prestacions econòmiques vinculades a aquest servei són incompatibles amb qualsevol altra prestació. A més, no es pot compatibilitzar una prestació en servei i una prestació econòmica que siguin de la mateixa naturalesa. Tampoc es poden compatibilitzar dues prestacions econòmiques simultàniament. D'altra banda, l'import d'una prestació econòmica vinculada a un servei no pot ser superior a la del preu públic de referència del servei corresponent.

b. Compatibilitats entre prestacions

Les compatibilitats poden ser entres dues prestacions per a serveis o una prestació per a servei i una altra econòmica. En qualsevol cas, una de les dues prestacions està subjecta a limitacions segons el grau de dependència i la capacitat econòmica de la persona dependent. El quadre següent resumeix les compatibilitats entre les diferents prestacions.

Grau III - II

Grau III - I

Grau II - II

Centre de dia

Centre de dia

Centre de dia

Servei d'Ajuda a Domicili

(prestació de 30 hores al mes)

Servei d'Ajuda a Domicili

(prestació de 25 hores al mes)

Servei d'Ajuda a Domicili

(prestació de 20 hores al mes)

Centre de dia

Centre de dia

Centre de dia

Servei d'Ajuda a Domicili (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Servei d'Ajuda a Domicili (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Servei d'Ajuda a Domicili (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Centre de dia

Centre de dia

Centre de dia

Atenció no professional (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Atenció no professional (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Atenció no professional (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Centre dia

Centre dia

Centre dia

Assistència personal (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Assistència personal (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Assistència personal (prestació reduïda a la meitat i segons el grau de dependència i capacitat econòmica)

Atenció no professional

Atenció no professional

Atenció no professional

Servei d'Ajuda a Domicili

(prestació de 30 hores al mes)

Servei d'Ajuda a Domicili

(prestació de 25 hores al mes)

Servei d'Ajuda a Domicili

(prestació de 20 hores al mes)

Centre Ocupacional

Centre Ocupacional

Centre Ocupacional

Llar-residència

Llar-residència

Llar-residència

Nota de premsa oficial